Prius laddhybrid

På motormässan i Frankfurt 2009 presenterade Toyota ett nytt koncept inom Prius-familjen: en laddhybrid. Fyra år senare är Toyota Prius Plus-in Hybrid den tredje mest sålda laddhybriden i världen.

Utvecklingsarbetet hade dock börjat två år innan konceptet presenterades i Frankfurt. Ett flertal testfordon prövades i bl.a. Storbritannien och Frankrike under 2008. De första fordon som levererades hade också sändare som gjorde det möjligt att mäta el- och bensinförbrukning, och mycket annat, för att ytterligare utveckla motorerna.

Körstil

Laddhybriderna, som ofta kallas Prius PHV, skiljer sig framför allt från tidigare Prius-modeller genom sina batterier. PHV:s litiumjonbatterier har utvecklats i samarbete med Panasonic. Batteriet kan laddas upp via det fasta elnätet, och sedan driva bilen helt och hållet på kortade sträckor. Laddningen av ett nytt batteri tar tre timmar på 120 volt, och en och en halv timme på 240 volt. Vid helelektrisk körning räcker batteriet, enligt Toyota, för mellan 16 och 24 kilometers körning.

Somliga åker kortare sträckor och därmed bara på el, och betalar således bara för detta, medan andra kör längre – tills batteriet tar slut och förbränningsmotorn tar vid. 
Enligt Toyota ska Prius Plug-in Hybrid dra 0,21 liter milen vid blandad körning räknat på 100 kilometer. När strömmen är slut fungerar den precis som en vanlig Prius och går därmed delvis på elektricitet ändå. Då uppges bensinförbrukningen till 0,37 l/mil. Men det stämmer inte riktigt ändå, eftersom siffran är framtagen i en körcykel som inte efterliknar verkligheten. Räkna på 0,45 liter per mil så är sanningen närmare.

Bilen kan köras i tre lägen: helelektriskt, Eco och Power. För att kunna köra helelektriskt krävs att batteriet är tillräckligt laddat, och att föraren inte kör snabbare än vad elmotorn klarar av. Eco står för både ekologi och ekonomi: detta körläge är gjort för att förbruka så lite bränsle som möjligt. Power, slutligen, ger större möjligheter att gasa, eftersom spjällen går att öppna mer än i Eco-läge.