Prius i praktiken

Många var skeptiska när Toyota lanserade Prius, och en del är skeptiska än idag. Men fler och fler anser att Toyota ändå har gjort väldigt mycket rätt med denna modell.

En gång i tiden fanns det en utbredd skepsis mot japanska bilar. Det var långt innan Toyota blev världens största biltillverkare, och Corollan världens mest sålda bilmodell. Senare möttes sydkoreanska bilar med samma skepsis, och idag är det väl snarare kinesiska bilar som betraktas som plastiga fordon av dålig kvalitet. Toyota och andra tillverkare från den uppgående solens rike har dock bevisat att de verkligen kan bygga bilar av hög kvalitet. Det är för tidigt att uttala sig om vilken plats Prius-familjen kommer att skriva in sig på i fordonshistorien, men det är inte omöjligt att den en dag kommer att vara den vanligaste bilmodellen i världen. Vi måste ställa om oss allt mer till andra drivmedel än bensin och diesel.

Funkar den på vintern?

Det är dock framför allt två saker som kan avskräcka många svenskar från att köpa en Prius. För det första är det en dyr bil, och för det andra kan det kännas osäkert med en hybridbil i det kalla svenska klimatet, framför allt om man bor en bit norrut i detta avlånga land.

När det gäller priset är det kanske inte så mycket att göra, egentligen. I takt med att den tekniska utvecklingen går framåt och nya batterier utvecklas kommer dock priserna att gå ned, för det är till stor del batteriet och den därtill hörande tekniken som drar upp priset. Dessutom sparar man in en del av inköpspriset på minskade bensinkostnader.

När det gäller användningen av eldrift på vintern har det faktiskt visat sig att Prius klarar detta. Även i Sverige, där avstånden kan vara ganska långa, är de flesta bilresor kortare än två mil. Det är här som eldrift verkligen kommer till sin rätt, och ett test som gjorts av tidningen Vi Bilägare visar att Prius elmotorer fungerar utmärkt även i 25 minusgrader.